Yannick Faber, Lean Heins, en Tineke Meijer, studenten Vastgoed & Makelaardij, hebben in het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar de behoeften van de studenten van de Zernike Campus in de toekomstige hybride leeromgeving om de leefbaarheid op de Zernike Campus te verhogen. Door het hybride onderwijs komen er steeds minder studenten naar de Zernike Campus. Hierdoor kan er weinig worden genoten van de voorzieningen die de Zernike Campus te bieden heeft. Onze onderzoeksvraag is daarom:
“Welke factoren zorgen ervoor dat de student in een hybride leeromgeving zoveel mogelijk gebruik gaat maken van de Zernike Campus?”
Het onderzoek is uitgevoerd door middel van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodes. Er is bij de studenten van de Hanzehogeschool een enquête uitgezet waarvan de uitkomsten worden ondersteund door middel van een focusgroep. Tijdens deze focusgroep is er gebruik gemaakt van de vignettenmethode in combinatie met een prezi. Bij de Vignettenmethode worden er afbeeldingen (Vignetten) getoond waar studenten op reageren en die vervolgens waarderen. Door deze methode werd duidelijk wat de achterliggende gedachten en behoeften van de studenten zijn.
Uit het onderzoek zijn een aantal waardevolle inzichten naar voren gekomen:
- Fysiek college en elkaar fysiek ontmoeten voor studenten van de Zernike Campus is een must. Er is gebleken dat het overgrote deel van de respondenten de sociale en fysieke aspecten missen met de studiegenoten. Maar liefst 49% van de respondenten geeft aan alleen fysiek onderwijs te willen volgen op de Zernike Campus. 47,1 % van de respondenten geeft aan op zoek te zijn naar een combinatie van fysiek en online onderwijs. Slecht 3,9 % van de respondenten wil alleen online onderwijs volgen.
- De studenten vinden het community gevoel belangrijk. Onder het community gevoel wordt verstaan dat je een onderdeel bent van een ideeënuitwisseling en dat je daarnaast een sociale en informele connectie hebt met medestudenten. De factoren die dit Community gevoel kunnen verbeteren zijn meer individuele stilteplekken, meer informele studieplekken, een groter aanbod van horecagelegenheden en het realiseren van een supermarkt op de Zernike Campus. Deze factoren zullen ervoor zorgen dat de student in de hybride leeromgeving meer gebruik gaat maken van de Zernike Campus.
Discussie
Dit onderzoek heeft uitgewezen dat het community gevoel op de Zernike Campus gestimuleerd kan worden daar meer individuele stilteplekken, meer informele studieplekken, een groter aanbod van horecagelegenheden en een supermarkt. Verdere beleidsontwikkeling over de rol van de gebouwde omgeving op studenttevredenheid, – succes en -welzijn zal bediscussieerd worden binnen Stafbureau Facilitair Bedrijf Hanzehogeschool. Het onderzoek is een aanleiding om een vervolgonderzoek te starten naar de toegevoegde waarde van de gebouwde omgeving voor medewerkers. Hieruit zal de gewenste kwantiteit, en bovenal de kwaliteit van deze voorzieningen naar voren komen.
Wilt u meer weten over dit onderzoek neem dan contact op met onze projectleider, Saskia Mars of via t: +316 460 45 193.
YANNICK Faber – Vastgoed & Makelaardij, Hanzehogeschool Groningen
Mijn naam is Yannick Faber en ik zit op het moment in het derde jaar van mijn studie Vastgoed en Makelaardij. Dit semester ga ik een zeer interessant onderzoek doen, wat betrekking heeft op de anderhalve-meter-samenleving. Hierbij onderzoeken wij als onderzoeksgroep hoe we de campus nog beter kunnen optimaliseren, waarbij wij voorzieningen koppelen aan de behoeften van de studenten.
TINEKE Meijer – Vastgoed & Makelaardij, Hanzehogeschool Groningen
Mijn naam is Tineke Meijer en momenteel zit ik in het derde jaar van de opleiding Vastgoed & Makelaardij. Dit semester mag ik bij bureau NoorderRuimte / Healthy Workplace onderzoek doen naar hoe de voorzieningen op de Zernike Campus kunnen worden geoptimaliseerd, rekening houdend met de anderhalve-meter-samenleving en de behoefte van de student.
LEAN Heins- Vastgoed & Makelaardij, Hanzehogeschool Groningen
Mijn naam is Lean Heins, student vastgoed en Makelaardij. In het derde jaar van deze opleiding zijn wij bezig met het Vastgoedlab waarbinnen wij onderzoek doen naar een gezonde Zernike Campus in de anderhalve-meter-samenleving. Een interessant onderwerp om vanuit verschillende perspectieven te bekijken voor een beter resultaat.